Brzdové kotouče

Druhým důležitým prvkem brzdových destiček jsou brzdové kotouče. Stejně jako podložky jsou disky také součástí automobilu

Základy

Brzdové kotouče jsou připevněny k nábojům kol a otáčejí se současně s nimi. Je-li sešlápnut brzdový pedál, generuje hlavní válec tlak na brzdové písty, které pak zatlačí brzdové destičky do kotouče. Při brzdění se brzdové destičky otírají o kotouče. Bez nich by auto prostě nezastavilo. To je důvod, proč je jedním z nejdůležitějších prvků zodpovědných za bezpečnou jízdu, o kterou je potřeba se pečlivě starat.

Jak se vyvíjel automobilový průmysl, kotoučové brzdy nahradily bubnové brzdy a dnes jsou namontovány téměř ve všech vozech dostupných na trhu. Ve srovnání se staršími konstrukcemi mají mnohem lepší brzdný výkon a jsou odolnější vůči přehřátí.

Bubnové brzdy

Tyto brzdy ovšem nezmizely úplně. Jsou stále instalovány v ekonomických vozech, ale pouze na zadní nápravě. Toto řešení je mnohem levnější na výrobu a provoz než kotoučové brzdy. Bubnové brzdy se opotřebovávají mnohem pomaleji než kotoučové brzdy a to díky snížené pevnosti potřebné pro jejich provoz. Konstrukce bubnové brzdy se skládá z bubnu, brzdové čelisti, brzdné činné plochy a vratné pružiny. Po sešlápnutí pedálu válec utáhne třecí obložení na bubnu, což způsobí postupné zpomalení vozidla.

Opotřebení disku

Brzdové kotouče se stejně jako podložky opotřebovávají. To je důvod, proč byste pokaždé, když zkontrolujete opotřebení brzdových destiček, měli podívat také na to, v jakém stavu jsou brzdové kotouče. Zřídka se stává, že disky je třeba vyměňovat tak často jako podložky. Výměna brzdových kotoučů probíhá spíše při každé druhé výměně podložek. To platí samozřejmě pouze pro brzdové kotouče ve standardních vozech. Sportovní vozy opotřebovávají disky mnohem rychleji, protože často brzdí ve vyšších rychlostech. Majitelé čtyřkolek musejí taktéž počítat s častější výměnou disků.

Někdy je však nutné vyměnit brzdové kotouče a destičky současně. Zejména v případě, kdy jsou tyto kotouče nekvalitní. Nejvíc opotřebované jsou přitom brzdové kotouče na přední nápravě. Vše ovšem záleží na vašem stylu řízení.