Historie značky BMW

Ačkoli je v současné době BMW spojena hlavně s výrobou automobilů a motocyklů, původně byla společnost známá svou leteckou výrobou. Bílá a modrá šachovnice v logu společnosti je veřejností považována za rotující vrtuli. Motiv však symbolizuje hlavně barvy bavorské vlajky.

Bavorská továrna

Zakladatelé společnosti jsou Karla Rappa a Gustav Otto - syn vynálezce čtyřtaktního motoru Nikolause Augusta Otta. V roce 1916 založili Bayerische Flugzeug Werke (BFW) - Bavorskou leteckou továrnu. O rok později byl název změněn na Bayerische Motoren Werke (BMW) - Bavorská motorová továrna. V prvních letech existence byly převážně vyráběny letecké motory, motocyklové motory a taktéž železniční brzdy.

V roce 1923 byl na berlínské výstavě představen motocykl BMW R32. Tehdy začala automobilová historie této německé společnosti, ale až do roku 1928 jsme museli čekat na první vůz. Byl to první model Dixi 3/15, který opustil továrnu v Eisenachu. Stojí za zmínku, že toto auto bylo vyrobeno na základě licence britské Austin Seven. Auto mělo střechu, kterou bylo možné otevřít a bylo možné zrychlit na 80 km/h, jeho pohon byl poháněn čtyřválcovým motorem o kapacitě 743 cm3, který produkoval 15 HP síly. Brzy se objevila jeho vylepšená verze DA/2, která obsahovala konstrukci vyrobenou z oceli.

2. světová válka

První automobil navržený zcela v mnichovském BMW byl model 303, který byl představen v roce 1933. Měl šestiválcový motor o objemu 1,2 litru. Za zmínku stojí, že od té doby měla vozidla BMW charakteristický přívod vzduchu na kapotě.

Krátce po vypuknutí druhé světové války bylo BMW převzato závodem Brandenburgische Motorenwerke v Berlíně-Spandau, Basdorfu a Zuhlsdorfu. Závod v Mnichově byl zničen, zatímco Eisenach převzalo SSSR. Výroba byla samozřejmě zaměřena na zbrojní průmysl a společnost vyráběla opět letecké motory. Návrat k výrobě po válce nebyl snadný, protože většina nástrojů byla v továrně Eisenach. Začaly tam vozy BMW, ale po protestech bylo jméno změněno na Eisenach Motoren Werke (EMW) a v roce 1955 továrna zahájila výrobu Wartburgů.

Poválečná éra

První poválečné auto bylo BMW 501, jehož výroba začala v roce 1951. Také v padesátých letech 20. století byl mikrobus BMW Isetta vyráběn na základě licence italské společnosti ISO. Na konci 50. let mohla být BMW prodána společnosti Daimler-Benz AG, ale nakonec k tomu nedošlo.

Šedesátá léta byla obdobím, kdy byla pozornost zaměřena na výrobu automobilů střední třídy. V roce 1963 byl předveden model 1500, který byl předurčen vyhrávat závody. V té době bylo také rozhodnuto rozšířit společnost přidáním dvou dalších továren.

70.-90. léta

V sedmdesátých letech, kdy Eberhard von Kuenheim seděl v představenstvu BMW, se zisk firmy zvýšil až dokonce sedmkrát. V roce 1972 byla vypuštěna první generace modelu z 5. série E12, který původně šel na americký trh, přinesl společnosti velké zisky. O několik let později byla vytvořena první verze populárního "triple", následovali "sedmičky". BMW chtělo spojit luxus se sportem a byla vytvořena BMW řady 6.

V roce 1994 koupila anglickou společnost Rover Group, která vyráběla Rover, Mini, MG a Land Rover. Nebyla to však dobrá investice. Většina značek byla prodána a německá společnost si nechala značku Mini. V roce 1998 se BMW dostalo do rukou Rolls-Royce.

Kontaktujte nás