Jak funguje turbodmychadlo ?

Provoz dnešních motorů již neznamená generování obrovské kapacity a vytlačování nespočetného množství koňských sil. Naopak, automobilky ovládli fenomén částečného zmenšování. Výkon se však vyrovná díky turbodmychadlům. Co je toto zařízení a jak vlastně funguje?

 

Zmenšování

Začněme vysvětlením, co je to zmenšení. Tento jev spočívá ve výrobě a montáži pohonných jednotek s menší kapacitou nebo méně válci. Je zajímavé, že tyto motory vytvářejí podobnou (někdy i vyšší) sílu jako jejich větší protějšky. To je způsobeno použitím technologií, jako je kompresor a turbodmychadlo. Ačkoliv výzkum ukázal, že extrémní zmenšení nemá pozitivní vliv na ekologii (vysoké emise výfukových plynů, nízká životnost), jsou do vozidel montovány motory s menší kapacitou. Prakticky v každém modelu potkáte jednotky s kapacitou 1,2 nebo 1,4, které mají opravdu vysoký výkon. A právě zde hrají hlavní roli výše zmíněné "prekurzory".

Co jsou turbodmychadla ?

Již na počátku automobilových experimentů byla použita ke zvýšení výkonu spalovacích motorů a parních kotlů. První přeplňované motory byly vyrobeny na počátku 20. století a použity do nákladních vozidel. Jejich hmotnost výrazně překročila možnosti tehdejších motorů. To tedy vyžadovalo opětovné nabití ve formě rotoru, skládajícího se z turbíny a kompresoru, který je poháněn výfukovými plyny a podporuje motor vzduchem. Kromě toho je třeba zmínit, že v osobních automobilech byla tato část rozšířena v 70. letech minulého století. Vše díky vývoji vozů s dieselovým motorem a touhou zlepšit výkon automobilů.

Konstrukce turbodmychadla

Složení této součástky je velmi jednoduché. Jak již bylo zmíněno, mezi obě hlavní složky patří turbína a kompresor. Oba prvky mají speciální rotory. Turbína je horká část a kompresor naopak ta chladná. Obě kola těchto dvou součástí jsou spojena hřídelem. Kromě těchto prvků se konstrukce turbodmychadla skládá ze tří dalších trupů (jeden pro turbínu a kompresor), s kluzným ložiskem a axiálním ložiskem, jakož i olejovým kanálem či těsnící sadou. Turbodmychadlo je navíc vybaveno speciálním chladičem pro přeplňovaný vzduch, který je zodpovědný za jeho správné chlazení.

Fungování turbodmychadla

Princip jeho práce je tak málo komplikovaný jako konstrukce tohoto zařízení. Na počátku je turbína uvedena do pohybu díky energií výfukových plynů. Turbínový rotor přes hřídel rotuje rychlostí 100 až 200 tisíc otáček za minutu. Otáčky nastavují rotor kompresoru do pohybu. Aby "palivo" neuniklo, oba prvky jsou uzavřeny v trupech. Na druhé straně olejové kanály dodávají turbodmychadlu potřebné mazivo. Prakticky každý moderní motor má dnes turbodmychadlo. Umožňuje nejen větší zrychlení vozu, ale má i několik dalších výhod. Turbodmychadlo je velmi užitečnou součástí vozu. Používejte jej s rozmyslem, protože výměna či dokonce i renovace stojí velice hodně.

Kontaktujte nás