Jak na sjeté pneumatiky?

Opotřebovaná pryž

Ruku na srdce, kdy naposledy jste měřili hloubku dezénu na pneumatikách vlastního vozu či toho z půjčovny, kterým vozíte skoro každý den děti do školy nebo prarodiče k lékaři? Mnozí jistě vydechnou, že to vlastně nedělají vůbec. A přitom se dá říct, že zrovna u kvality vzorku platí, že tady o míře rizika rozhodují milimetry.

Hloubka drážek u nové pneumatiky je minimálně sedm, častěji ale osm milimetrů. Protože slouží především k tomu, aby ze stopy odváděly vodu, je logické, že nejlepší výkony předvádějí právě na začátku svého aktivního života. Jak se postupem času pryž opotřebovává, prořezání se zmenšuje a schopnost vytěsnit vodu mimo kolo je slabší a slabší. Nejen v České republice je minimální hloubka dezénu stanovena na 1,6 milimetru. Jenže mnoho odborníků naznačuje, že toto číslo je příliš nízké.

Chování vozidla

Zaprvé platí pro letní i zimní modely. Jenže ve sněhu a břečce jsou necelé dva milimetry žalostně málo, tady je bezpečné mít aspoň čtyři. A 1,6 milimetrů v létě? Vždyť je to vlastně více než 80 procentní ojetí pneumatik. A motorista samozřejmě ze svých nároků na pneumatiku takový díl nesleví a stále jí používá stejně, jako kdyby byla na vrcholu sil. A přitom se nejedná o žádné doplňkové zboží.

Lepší pneumatiky

Na automobilu se pneumatiky neopotřebovávají rovnoměrně. Ty na poháněné nápravě jsou zatěžovány víc a musejí se dřív vyměnit. Ale pozor, nové pláště namontujte vždy na zadní nápravu. Tím se chování vozu stabilizuje. Stejně můžete měnit zadní pneumatiky za přední a naopak při přechodu mezi letní a zimní sadou. Gumy se směrovými dezénem ovšem neměňte křížem.

Pneumatiky špatně dosedají k vozovce nejčastěji ve chvíli, kdy na ní objeví souvislá vrstva vody. Ale klouzat to může i v jiných případech. Nebezpečné jsou třeba začátky deště nebo lehké přeháňky, řidiči nezpomalí a přitom se na asfaltu vytvoří menší vrstva bláta z vlhkého prachu. Podobně je to na přímořských komunikacích, kde prach nahrazuje stejně nepříjemná sůl. Auto nepodrží ani podzimní vrstva listí nebo hlína odpadávající ze zemědělských strojů či střešních nosičů aut.