Jak na sjeté pneumatiky?

Vzorek není na pneumatice zbůhdarma. Především na mokré vozovce je jeho hloubka důležitým faktorem bezpečnosti.

Opotřebovaná pryž

Ruku na srdce, kdy naposledy jste měřili hloubku dezénu na pneumatikách vlastního vozu či toho z půjčovny, kterým vozíte skoro každý den děti do školy nebo prarodiče k lékaři? Mnozí jistě vydechnou, že to vlastně nedělají vůbec. A přitom se dá říct, že zrovna u kvality vzorku platí, že tady o míře rizika rozhodují milimetry.

Hloubka drážek u nové pneumatiky je minimálně sedm, častěji ale osm milimetrů. Protože slouží především k tomu, aby ze stopy odváděly vodu, je logické, že nejlepší výkony předvádějí právě na začátku svého aktivního života. Jak se postupem času pryž opotřebovává, prořezání se zmenšuje a schopnost vytěsnit vodu mimo kolo je slabší a slabší. Nejen v České republice je minimální hloubka dezénu stanovena na 1,6 milimetru. Jenže mnoho odborníků naznačuje, že toto číslo je příliš nízké.

Chování vozidla

Zaprvé platí pro letní i zimní modely. Jenže ve sněhu a břečce jsou necelé dva milimetry žalostně málo, tady je bezpečné mít aspoň čtyři. A 1,6 milimetrů v létě? Vždyť je to vlastně více než 80 procentní ojetí pneumatik. A motorista samozřejmě ze svých nároků na pneumatiku takový díl nesleví a stále jí používá stejně, jako kdyby byla na vrcholu sil. A přitom se nejedná o žádné doplňkové zboží.

Lepší pneumatiky

Na automobilu se pneumatiky neopotřebovávají rovnoměrně. Ty na poháněné nápravě jsou zatěžovány víc a musejí se dřív vyměnit. Ale pozor, nové pláště namontujte vždy na zadní nápravu. Tím se chování vozu stabilizuje. Stejně můžete měnit zadní pneumatiky za přední a naopak při přechodu mezi letní a zimní sadou. Gumy se směrovými dezénem ovšem neměňte křížem.

Pneumatiky špatně dosedají k vozovce nejčastěji ve chvíli, kdy na ní objeví souvislá vrstva vody. Ale klouzat to může i v jiných případech. Nebezpečné jsou třeba začátky deště nebo lehké přeháňky, řidiči nezpomalí a přitom se na asfaltu vytvoří menší vrstva bláta z vlhkého prachu. Podobně je to na přímořských komunikacích, kde prach nahrazuje stejně nepříjemná sůl. Auto nepodrží ani podzimní vrstva listí nebo hlína odpadávající ze zemědělských strojů či střešních nosičů aut.