Jak vybrat správné turbo?

Turbo se v posledních letech těší velké popularitě a neexistuje snad nikdo s alespoň minimálním podvědomím o autech, kdo by o něm neslyšel. Otázkou zůstává, zda jsou vždy přínosná nebo se občas stávají pouhou snahou automobilek odlišit se od konkurence.

Turbo se v posledních letech těší velké popularitě a neexistuje snad nikdo s alespoň minimálním podvědomím o autech, kdo by o něm neslyšel. Otázkou zůstává, zda jsou vždy přínosná nebo se občas stávají pouhou snahou automobilek odlišit se od konkurence. 
Využití turba výrazně navýší výkon motoru, který dokáže vyvinout větší rychlost vozidla, při mnohem lepší akceleraci.
Všechna turbodmychadla jsou založena v podstatě na stejném principu. Tvoří je dvě hlavní části, litinová turbínová skříň a hliníková dmychadlová skříň, které jsou propojeny rotující hřídelí, uloženou v tzv. ložiskovém uzlu.

Single turbodmychadlo

Neboli jednoduché turbo, které skoro beze změny využívají auta již několik desítek let. 
Většinou bývají poměrně malá a jsou vždy závislá na kinetické energii výfukových plynů. Díky své velikosti mají malou setrvačnost, takže se roztočí již při nízkých otáčkách motoru a při jízdě vynikají pružností. 
Nejsou konstruována na vysoké výkony, ani na příliš vysoké otáčky, což se dá částečně vykompenzovat větším turbodmychadlem. Bohužel je zde velmi častý takzvaný turboefekt.

Twin Turbo nebo Bi-Turbo

V obou případech se jedná o použití dvou dmychadel, kdy každá technologie využívá jinou velikost i spektrum otáček. 
K pružnosti motoru v nejpoužívanějším otáčkovém spektru otáček přispívá řešení twin turbo, skládající se z dvou stejně velkých turbodmychadel, kdy každé z nich plní jednu polovinu válců. 
Častější volbou dnešních automobilek je Bi-Turbo, kdy v nižších otáčkách pracuje jedno menší turbo, ve středních se doplňuje společně s druhým větším a ve vysokých otáčkách už pracuje jen to velké. Motor je pak pružný v nízkých otáčkách a výkonný ve vysokých. Bohužel to sebou přináší i vyšší náklady na případné opravy a mnohem složitější regulaci.

Turbodmychadla s variabilní geometrií

Využívají se přibližně od začátku devadesátých let hlavně u vznětových motorů, kvůli náchylnosti mechanismu na extrémní teploty. Teplota spalin benzínových motorů je mnohem vyšší než u naftových.
Principem tohoto systému jsou pohybující se lopatky, které mění úhel toku výfukových plynů na turbínu, která se rychleji roztáčí a v nízkých otáčkách motoru dodává větší tlak, ve vyšších naopak nechávají dostatek prostoru pro velké množství spalin.
Jsou méně spolehlivá kvůli zanášení mechanismu karbonovými usazeninami, ale cenově se dosti přibližují single turbu.

Twin-scroll

Systém se dvěma komorami turbíny, jedná se v podstatě o jednoduché turbo dosahující vlastností twin turba. V praxi se výfukové svody od válců rozdělí na 2 kanály.
Toto řešení se využívá hlavně kvůli eliminaci prodlev v dodávkách spalin čtyřtaktních motorů. U jednoduchého turba by plyny prvního válce brzdily plyny druhého válce, čím by se prolínaly a nebyly by schopny vytvořit takový tlak. Twin-scroll pak spojuje výkonnostní výhody twin turba s jednoduchostí a finanční nenáročností single turba.

Dalším druhem může být elektrické turbodmychadlo, kde se ale jedná spíše o takový kompresor, protože k roztočení nejsou zapotřebí výfukové plyny, ale pouze elektromotor. Regulace otáček a tím i plnícího tlaku je tak jen otázkou změny nastavení elektromotoru. Toto řešení se využívá i jako doplnění velkých turbodmychadel v nižších otáčkách.

Všechna kvalitní značková turbodmychadla jsou za dodržení určitých podmínek velice spolehlivá, správné zacházení je tedy velmi důležité, pak bude výdrž vašeho turbodmychadla minimálně 150 000 kilometrů. Hlavní zásadou je po svižné jízdě nechat motor ještě chvíli běžet na volnoběh, aby se dmychadlo stihlo vychladit a přepálený olej neucpal svůj přívod. A při prvním nastartování po delší době naopak nechat olej nejdříve pořádně ohřát v nižších otáčkách, aby získal své ideální mazací schopnosti.

 

Kontaktujte nás