Je lepší automatická převodovka nebo manuální řazení?

Nejčastěji uslyšíte názor, že není nic lepšího, než manuální řazení kvůli plné kontrole nad vlastním vozidlem. Automatické převodovky se posouvají až na druhé místo a bývají často chápány jako nutné zlo.

Nejčastěji uslyšíte názor, že není nic lepšího, než manuální řazení kvůli plné kontrole nad vlastním vozidlem. Automatické převodovky se posouvají až na druhé místo a bývají často chápány jako nutné zlo. Dříve tomu možná tak bylo, ale v dnešní době už je jízda se spoustou automatů, jako jsou tzv. dvouspojky nebo klasické s hydroměniči a planetovými převody, komfortní.

Pokud vás řízení baví a máte benzín v krvi, určitě sáhnete po manuálu. Když ale jezdíte dlouhé trasy nebo trávíte spoustu času v hustém městském provozu a nechcete hlídat ideální otáčky pro změnu převodových stupňů, pak raději využijete pohodlnější automatickou převodovku. Každé má ale své plusy i mínusy.

Manuální převodovka 

Je pro vás jistě jasnou volbou pokud rádi dáváte meziplyn při podřazování a sami se chcete rozhodovat v jakých otáčkách řadit nebo jak rychle má být změna převodu provedena. Díky přímému spojení kol s klikovou hřídelí jsou pak minimální ztráty výkonu a v případě potřeby můžete auto i roztlačit.
Bohužel se vám ale může i stát, že takzvaně spočítáte zuby při přeřazování nebo vám auto „chcípne“ při rozjezdu do kopce, protože manuální převodovka je náročnější na obsluhu. Pak jistě oceníte i funkci většiny moderních aut, jako je našeptávání zařazení ideálního převodového stupně.
Spousta lidí říká, že automat je náročnější na opravy, ale manuál naopak trpí různými návyky, které spousta řidičů považuje za správné, přesto převodovku ničí.

Automatická převodovka

V dnešní době už existuje spoustu odlišných typů, které mají ale i tak dost společného. U většiny řadicích pák vybíráte pouze polohy D-dopředu, N-neutrál, R-dozadu a P-parking. Používání se tak stává mnohem jednodušším, prostě si jen vyberete směr a převodovka už volí převodové stupně sama, což nasvědčuje i absenci spojkového pedálu.
Na základě spousty faktorů, jako je rychlost auta, míra sešlápnutí pedálu plynu a dalších je pak převodovka schopna vyhodnotit kdy je nejvhodnější řadit pro co nejlepší akceleraci nebo úsporu paliva. 
U většiny moderních automatů je změna rychlosti natolik plynulá a rychlá, že ji kromě změny otáček motoru skoro nezaznamenáte. Díky tomu, že převodovka dělá vše za vás, nehrozí ani poškození vinou řidiče a vy se můžete naplno věnovat provozu okolo vás. 
Některé současné převodovky bohužel pořád řadí v ne úplně vhodných chvílích a umí si dát na čas. Obvyklý počet převodových stupňů bývá v současnosti okolo 8-10, oproti manuálním šesti.

Nejčastějšími typy automatů jsou:

Robotizovaná převodovka s jednou spojkou 

Je vybavena klasickou spojkou i ozubenými koly jako manuální převodovka, ale posouvání vidlicemi převodů a ovládání spojky za vás dělá automat.
Na stejném principu fungují i dvouspojkové převodovky. Jak už název napovídá, využívají dvě spojky, kdy jedna má zařazený rychlostní stupeň a druhá připravený další, což mnohonásobně zrychluje samotné řazení.

Klasické převodovky využívají hydrodynamický měnič točivého momentu, kde je točivý moment přenášen na principu „olejového čerpadla“ a změna rychlostních stupňů závisí na spojování a rozpojování různých sad spojek. 
Kapalinové spojení zajišťuje jemnost chodu, avšak způsobuje ztrátu části výkonu v hydroměniči, což zapříčiňuje větší spotřebu. 
Eliminací tohoto jevu je například systém Lock-up, kdy spojka podobná té u manuální převodovky za určitých podmínek, jako je jízda konstantní rychlostí, „zamkne“ motor s převodovkou, vyruší tak hydrodynamický měnič a ztráty výkonu jsou minimální.

CVT převodovka

Neboli převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem
je teoreticky nejdokonalejší možností. Změna převodového stupně probíhá změnou poměrů na vstupní a výstupní kladce, kterými obíhá ocelový řemen. 
Tento systém umí udržet motor přesně v požadovaných otáčkách pro co nejlepší spotřebu nebo zrychlení. Využívá se ale jen u slabších motorizací, protože dokáže přenést jen menší množství točivého momentu za udržení dobré životnosti.

Pokud tedy pořád váháte jakou převodovku vybrat, je nejdůležitější si říci, co od auta očekáváte. Správný Petrolhead, který si chce užít radost z jízdy a mít kompletní kontrolu nad svým hothatchem nebo autem se sportovními ambicemi si vybere manuální převodovku. Ale pokud jste si vybrali rodinné MPV na dlouhé výlety, nebo se často touláte větším městem, bude pro vás automatická převodovka mnohem komfortnější. Každopádně platí pravidlo, že je nejlepší si všechny možnosti nejdříve pořádně vyzkoušet a pak se rozhodnout.

 

Kontaktujte nás