Různé druhy paliv

Dnešní automobily už dávno nevěří pouze benzínu nebo naftě, nabídku rozšiřují nejen další druhy paliv, ale i jejich kombinace.

Budoucí léta

Auta neodsuzují žádný aspoň trochu rozumný zdroj energie. Ještě větší zmatek do světa pohonů, ale přidávají kombinace různých způsobů, což je ještě umocněno tím, že v této oblasti minimálně mezi Evropou a Amerikou neexistuje jednotné názvosloví - hlavně ohledně různých flex a dual fuelů přes půjčovny. Na druhou stranu kdekdo už vidí budoucí poražené. Mezi největší aspiranty na ústup ze slávy patří nafta, v roce 2030 by měla spadnout na třetinový podíl, přitom dnes na ni jezdi asi padesát aut ze sta. Uvolněné pozice zaujmou především (benzinové) plug-in hybridy, jež po příštím roce začnou vytlačovat svoje obyčejnější sourozence. Zážehové motory by naproti tomu měly zůstat celosvětově více méně na svém, tedy lehce nad čtyřiceti procenty.

Přeplňování a spalování

Vyplívá z toho, že spalovací motory a čerpadla ještě neřekly poslední slovo. Očekává se, že vývoj přinese nová pojetí přeplňování, účinnější a chladnější spalování nebo vyspělejší receptury paliv. Přitom například flotilové emise budou kolem roku 2025 činit 75 gramů na kilometr. Jenže zároveň má stále platit, že klasické auto bude o poznání levnější než to s alternativním pohonem.

Elektromobily

Dlužno podotknout, že taková pestrost bude mít velký vliv na odbornou zdatnost prodejců a servisů, infrastrukturu plniček, nabíječek a spol., ale také například na hasiče, kteří se musí učit, jak zasahovat u havarovaných nestandardních aut. Je také otázka, jak se k dané věci postaví pojišťovny. U elektromobilu, který se dostane na 180 km/h a každé větší hrátky s dynamikou jeho akumulátoru krutě pouštějí žilou, to přece jen vypadá na jinou rizikovost než u běžného auta.

Emise a spotřeba

Velkou neznámou také samozřejmě bude prodej takových vozidel z druhé ruky, zvlášť když jejich nejdražší komponenty – palivové články nebo zásobníky na vodík. Laik vlastně nemá šanci otestovat, přičemž mu ovšem při jejich selhání hrozí i ohrožení života. A v neposlední řadě se může hýbat s metodikami měření emisí, respektive spotřeby. A to s tím že pro každou kategorii se vytvoří speciální. V současnosti totiž například platí mikro a mild hybridy se testují stejně jako klasická auta jen se spalovacím motorem.

Kontaktujte nás