Typy automobilových spojek a jejich provozní principy

Níže uvedené informace budou užitečné pro každého, kdo by se rád seznámil s konstrukčními a provozními principy jednotlivých typů automobilových spojek a zjistil tak, jaké jsou jejich nejdůležitější výhody a nevýhody.

Úloha spojky vozidla

Její úlohou je umožnit automobilu přenos spojky od motoru do převodovky. Přesněji řečeno, slouží pro uvolnění a zapojení klikovým hřídelem motoru s pohonným systémem vozidla. Jeho role je tudíž nesmírně důležitá, protože přerušení přenosu točivého momentu umožňuje změnu poměru na nejnižší možný poměr pohonných jednotek.

Jelikož existují různé typy převodovek, musí tak existovat i různé typy spojek přizpůsobených jejich speciální konstrukci a specifičnosti jejich provozu. Pokud jde o první, nejběžnější jsou ty nejméně komplikované a zároveň nejlevnější manuální převodovky. Jiné, méně populární mechanismy jsou poloautomatické a automatické převodovky.

Hlavní typy automobilových spojek

V rámci základní klasifikace jsou automobilové spojky rozděleny do tří hlavních skupin, které je rozlišují podle principu činnosti: třecí spojky, elektromagnetické spojky a hydrodynamické spojky. Je však třeba zmínit, že uvnitř třecích spojek existuje několik dalších konstrukcí. A proto jsou díky tvaru třecích prvků i různé třecí spojky.

Ostatní druhy spojek vozidel

Každá z výše uvedených spojek se nazývá hlavní spojka, která se vyskytuje prakticky ve všech motorových vozidlech. Je dobré vědět, že ve skutečnosti existuje mnoho dalších typů spojek. Jsou v různých mechanismech vozu a mohou plnit nejrůznější funkce. Jejich úkoly jsou velmi odlišné, mohou například řídit další zařízení, chránit systém před přetížením, spustit pohon 4×4 a podobné úkony.

Třecí spojka

Tato spojka je nejběžnějším typem u osobních či nákladních vozidel. Řidiči ji ovládají pomocí spojkového pedálu. Sešlápnutím spojkového pedálu se kluzná přítlačná deska posouvá směrem od poháněného kotouče spojky, což zase vede ke ztrátě třecí síly. Díky tomu může jak samotný kotouč spojky, tak ostatní prvky hnacího systému pracovat nezávisle na klikovém hřídeli motoru, což umožňuje například výměnu převodového stupně.

Kontaktujte nás