Typy převodovek a jejich provozní pravidla
Než si koupíte vůz, mnozí z Vás se diví, jaký typ převodovky by měl asi mít. Vzhledem k tomu, že se jedná o klíčový prvek konstrukce automobilu, který je zodpovědný za jeho správný a bezpečný provoz i optimální využití výkonu motoru.
Optimální otáčky
Automobilový průmysl nabízí celou řadu různých převodovek, které se od sebe liší konstrukčním řešením. Převodovka je mechanismus, který umožňuje měnit převodový poměr hnacího systému tak, aby se parametry motoru přizpůsobily měnícím se potřebám. Jinými slovy dává možnost dosáhnout optimálních otáček motoru v závislosti na zatížení a rychlosti vozidla v daném okamžiku. Převodová skříň je vlastně nepostradatelným prvkem vozidla. Bez něj by stoupání do kopce bylo nesmírně obtížné, nemluvě o možnosti pohybu auta dozadu.
Dělení podle principu převodovek
Změna převodového poměru a tím i základní úkol převodovky může být provedena plynule nebo postupně. První možnost je založena na zahrnutí stále většího počtu dalších ozubených kol s konstantním poměrem, zatímco v plynule proměnných převodech probíhá změna převodovky průběžně. Mezi samotnými převodovkami jsou stále skříně s pevnými nápravami a planetovými převodovkami s rotujícími osami. Ozubená kola se pak používají u obou typů. V případě plynule měnitelných převodovek se používají hydraulické, elektrické a mechanické převodovky. V praxi se však v motorových vozidlech nachází především měnič točivého momentu.
Převodová skříň
Převodovka je nejstarším i zároveň nejjednodušším typem konstrukce. Charakteristickým znakem jeho kostry je velký počet převodů, které se z hlediska struktury zřetelně liší od kol nalezených v manuálních převodovkách. Zuby použitých kol jsou jednoduché, bez podřezů či zaoblení, díky čemuž může celý systém přenášet obrovský krouticí moment bez poškození. Čelisti převodové skříně byly díky výše uvedené trvanlivosti až do nedávné doby používány u závodních vozů.
V očích výrobců běžných automobilů nikdy nezískali patřičné uznání. U vozidel určených pro každodenní klidnou jízdu použití skříňových převodů nedává moc smysl, generuje obrovský hluk, brousí během řazení a zároveň nemá synchronizaci, což významně brání hladkému řazení.